Tuesday, October 4, 2011

Aku dan Travel..Episod 2 (hi hi hi)

Salam..

Rase memang tak lengkap kalau tak menghabis stori pasal Hat Yai tuh..kecoh tol arr..baru pi 2 hari cite cam satu novel lah pulak..hahahaha..tp memang tak lengkap rasenyer kalau tak habiskan cite tu sebab banyak benda yg mmglah pade sesetengah org taklah interesting sangat..tp, kate org tu..just story..sharing..well, first episode (kononlah) stop takat kat hotel jer..so nak tambah cite sket..kawan aku kate, sebenarnye banyak hotel2 yg ok dengan facilities dan boleh beri good hospitality..tp sebab hari tu adalah weekend, ramai org menerjah masuk Hat Yai, jadiknye amik yg dan jerr laa..so, kalau dah weekend tu almaklumlah, depa pakat2 naik price ketahap gaban..choi!kalau rege mahal service baik, takpelah jugak..ini yg hampeh jerkk..tp disebabkan kami datang untuk bercuti bukan untuk tidor dan tgk tv, rasenyer just oklah dalam diam dengan condition hotel tu..dahlah channel jenis yg kedekut..(tp TV3 dapat tau kat sane..ok gak lahh..lain2 sumer bahse yg belit tu..karp..karp..karp..sampai english movie pun totally alih bahse ke karp karp karp tuh!) ..untuk pengetahuan kami turun naik turun naik ke tgkt enam dan sembilan serta counter service disebabkan kompius..kompius ape?nah 606 dan 909..so sangatlah hampeh nyer customer service dia bg muke time keadaan tak terkawal time tu..period lahh tu!


At last kami dikatakan salah bilik walaupun pada hakikatnya kunci tersebut telah dibuka oleh 2 org staff hotel tersebut..itu customer service ahh..mmg choi!so, lepas kawan aku tu menyumpah seranah, kami pun pergilah berjalan2 mencarik makanan sebab sampai pun dah agak petang skit..kalo tak silap jam 2 petang waktu tempatan 3 petang waktu tanah airku..actually, kami servey bilik hotel dulu..dah check in baru kuar jalan2 carik makan..so, cite lunch dah stori kat episod 1..dan lepas makan tu kami carik adaptor untuk charge handphone sebab di sane diorg gune soket 2 macam kat Bandung gak..so jenuh gak lah kami mencarik adaptor tu..ade pulak tu tak paham plak..hmm..dah elok2 si budak boy hotel tu nak tlg belikan si kawan aku nih plak jual mahal..(hmm..boy hotel tu ade gak ofer kawan aku 'chick'..shuuw..silent!)tp takper lahh..kami ronda sekeliling Hat Yai..erk!lastly jumpelaa menatang tu kat kedai jual barang2 permainan..hmm..ok!naseblah amoi ka apa ka nak panggil pompuan kat sane..ker 'chick'!..hik3x..dia paham gak sebab mesti dia biase ngan visitor yg akan carik adaptor bile sampai Hat Yai..hi hi hi..tp yg bestnye plak..lepas kami redah even ke mall yg besar2 kat Hat Yai tu carik menatang tu sampai tak jumpe2, lepas je dapat kat kedai amoi tuh, berderet2lah pulak jumpe menatang tuh..betullah kate org, bile di carik tak mau muncul, bile tak di cari banyak jer ader..ampeh tol!lepas tu kami pun letih so, amik keputusan lepak bilik rest..mlm nanti sambung baliklah jalan tgk suasane mlm di kota Hat Yai nih..kota ker..?kap kun karp..


Malam tu lepas magrib kami pun kuarlah berjalan2 mencarik makan di tengah bandar Hat Yai tu dengan harapan ade sesuatu yg sangat menarik mlm tu..yeah..mlmnyer memang sangat2 menarik..bleh jumpe ribuan lautan org Malaysia yg turut keluar mencarik makanan dan jugak hiburan..malam tu rasenye pesta makan kut kat tengah2 bandar tuu..macam kat pasar malam jugaklah kalo kat sini..mostly makanan yg terhidang jenis yg laut punyer..sea food..so aku makan sea food lah malam tu..dan, kelihatan penjualnye adalah org2 tempatan yg kite tak boleh nak identify apakah genre agama mereka..sebab makanan yg dijual keseluruhannye hampir same..ade yg pakai tudung dan ade yg sekerat2..so, kami just tawakal dia punye bahan adalah sama campurannye..kami makan udang goreng..besar giler udang dia tp isik dia..kulit jer yg besar udang tuh..tp cukup menyelerakan dan aku amik gak durian..best giler durian tu..10oo Bath yg dah siap tapau dlm bekas yg dilitupi plastik tutp makanan tuh..fuhh..akulah antu durian, tp member aku ni xbrape nak makan durian, jadiknye aku balun lah sorg2!hahaha..alahaii..takat sedap2 makan jer....jadik, mlm tu kawan aku order ala2 kat sini panggil telur dadar laa..kat situ time mlm memang femes, aku rase setiap org yg duduk mkn kat situ mesti order benda alah nih..dia telur dadar dicampur ngan seafood sket digoreng bersama taugeh..tu yg buat cam special tu kut..duduk plak sbelah couple mat salleh sbelah aku..mmg rase foreigner lah walaupun mmglah aku foreigner kat situ!


So, lepas abis menjamah makanan tu, perut dah kenyang, nak jalan pun berat..jd kami just pusing2 sekitar tempat tu lah tgk gelagat org2 asing nih dan dengarlah loghat melayu kat sane sebab mlm tu lah depa nih suma carik apa yg depa nak..kadang2 ade gak jeling2 aku..sebab sah2 muke pior malay kann..mesti dia pun menafsir firasat yg same mcm aku manafsir mereka!dan malam tu sempat gaklah aku beli pelekat magnet kat peti sejuk tu yg dok org tampal2 tu..hi hi hi..jadi lerhh..at least aku dah sampai sini, so inilah tanda matenyer!penat dok pusing ngan org hingar bingar kami pun amik keputusan balik ke bilik hotel dan merehatkan diri..tp aku plak yg ketiduran bile sampai bilik dan member aku tuh dok sebok layan movie alih bahase kat channel tv Thailand tuh..


Keesokkannye, aku dah dua tiga kali bangkit tp member aku nih tak jugak celik2..dah mati kah?!ha ha ha..nak kuar malas..tp dr bilik hotel aku dengar bunyik dentuman mercun bertalu..sahlah mereka sedang meraikan sesuatu..tp sayang sebab member tgh khusyuk dok lena..ntah kul bape lah dia tidoq mlm td, aku pun just dok peratilah dr bilik hotel susasane kat luar, tp tak nampak sebab mungkin depa selebret kat area lain..tp mmg ade satu festival ke perayaan ke sebab smlm nampak diorg sedang buat preparation..so, kuarlah sume tuhan2 depa ngan buah2 yg sedang masak ranum tuh..kalo rembat best gak nih!hik hik hik..sblm balik tu makanlah lunch kat restoren smalam setelah pusing2 carik muslim restoren tak jumpe2 sebab kalo mkn kat situ dia cam mahal sket tp best lah..duit pun kene best lah..sempat gaklah aku naik 'tut tut' tu sebab rase cam dah jauh jer bejln..sape suruh kan!ha ha ha..so, kami makan sekadar ala kadar penuhkan perut jer lah..nasik goreng dan air sirap..hi hi hia..sebab kawan aku tuh kate dia tak tukar banyak sangat duit..sebab pergi kejap jer..so, takpelah..syukur alhamdulillah..


Sebelum nak balik tu kami pusing2 skali lagi dalam mall yg ade berhampiran, sejuk sket..tp mase nak amsuk mall tu aku ditahan persis seorg terorist!halah mak..memule nak masuk tu guard tu aim aku semacam jerk..patotlah pon..aku bawak sandang..so, mesti dia curious, bom ker, dadah ker, mercun roket ker dan sbgnya..halah mak..tp experience lahh..takleh salahkan dia..dia just buat keje dia..kene ade rase syak sebab ramai sangat tourist dan mcm2 tujuan..tp muke aku ni cam muke pengganas ker?!then, after that kami pun move pulang..good bye Hat Yai..kalo ade chance nanti aku dtg lagik!hih hih hih..setibenye di pusat pemeriksaan pasport di boarder Thailand tu, tgklah ribuan maknusia yg dok beratur panjang..mcm time pergi, time balik pun same gak..so, beratur lahh..sambil tgk pelbagai gelagat org Malaysia yg dah puas enjoi kat Hat Yai mungkin..hehehe..jadiknyer, salah satu pengalaman yg menarik gaklah bile kite melihat ke negara org..walaupun tak jauh beza..tp sekurang2nye kite ade penah rase anginnye dan tau enviromentnyer..semoga ade peluang lagik..cahh lorr..





pic sekitar stall yg jual udang besar dan durian yg aku mkn mlm tu..ilistrasi tidak berapa baik sebab cameraman tangan pengkar nak shoot..ha ha ha..



No comments:

Post a Comment